Newfoundland achter ons gelaten - Reisverslag uit Twillingate, Canada van Dity - WaarBenJij.nu Newfoundland achter ons gelaten - Reisverslag uit Twillingate, Canada van Dity - WaarBenJij.nu

Newfoundland achter ons gelaten

Door: Dity

Blijf op de hoogte en volg Dity

09 Juli 2016 | Canada, Twillingate

Afgelopen nacht zijn we met de Ferry weer terug gevaren naar Nova Scotia. Iets meer dan een week zijn we op Newfoundland geweest, en ik kan zeggen dat ik verliefd ben geraakt op dit eiland. Wat een ruimte!! En wat een mooie natuur, en schattige vissersdorpjes. Toen we aankwamen bleek dat we wel vanuit het mooie weer zo de regen in gevaren waren. Regen en mist was wat we zagen toen we van de boot afkwamen. In de haven overnacht de eerste nacht, daarna doorgereden naar Gros Morne. National Park waar we 4 nachten bleven. Veel hoosbuien gehad, maar wat een panoramische wegen, overal. Zo groen en mooi, dan weer en berg, dan weer en rivier en dan weer een meertje. Veel gele en paarse bloemen in de bermen, gewoon een feestje om doorheen te rijden. En uren rijden zonder een dorp tegen te komen. Mooie wandelingen gemaakt, fjorden gezien. Niet alle dagen waren nat, ook zonnige dag gehad. Adembenemend mooi.
1juli was Canadaday, 149 ste verjaardag van Canada. Overal tuinen, mensen en auto's met canadese vlaggetjes, en wat feestjes hier en daar.
Nog steeds geen Moose gezien;( op Newfoundland leven er meer dan dat er mensen leven, maar wij zien ze niet hoor...
Wel veel Moose poep, en sporen en zelfs een bot van een onderbeen, maar geen levende, haha.
Na 4 dagen naar Twillingate gereden, enorme wolkbreuken onderweg, maar we werden beloond met een ijsberg aan het eind van de rit, hij dreef in een baai langs de Highway. Indrukwekkend. Aangekomen in het schilderachtige dorpje, heel knus vissesdorp, nog een eindje doorgereden naar de vuurtoren, en daar dreven verderop nog meer ijbergen op de oceaan. Heel mooi. Elke lente en zomer komen ze daar voorbij als de temperatuur stijgt en gletsjers op Groenland wat bergen verliezen. Het is heel oud ijs in ieder geval. Heeft dus niet met global warming te maken;)
Volgende dag met een bootje wat dichterbij kunnen komen, echt blauw op sommige plekken. Dorpjes aan de kust daar zijn ook zo leuk!! Lekker doorheen geslenterd.
Daarna kust gevolgd en uiteindelijk in St John's aangekomen, de hoofdstad van Newfoundland. Daar 2 dagen gebleven. Leuke stad, veel gekleurde huizenrijen, ook het handelsmerk van de stad. Leuke sfeer. Nu met de nachtboot dus weer teruggevaren, morgen gaan we naar Halifax, daar waar we begonnen zijn ruim 3 weken geleden, en vliegen we door naar Toronto.
We hebben 3,5 fantastische weken achter de rug, en er komt nog meer. Genieten volop!!! We zien veel maar we relaxen ook regelmatig, heerlijk luieren met een boek, een goede balans gevonden.

• 15 Juli 2016 - 16:42

Remy:

Leuk om jullie verhalen te lezen! Zo kunnen we een beetje meegenieten aan de andere kant van de oceaan :) Inmiddels zijn jullie aangekomen in Calgary en genieten jullie nog steeds volop van al het moois! Veel plezier ook de komende weken. Liefs Martijn&Remy